Jak na duševní pohodu a kvalitní spánek?

Duševní nebo psychické zdraví se týká nás všech a ovlyvňuje kvalitu nášho života i spánku. Jak jistě víte, pokud se necítíte dobře duševně, je velice obtížné navazovat kontakt s lidmi, produktivně pracovat a být přínosem pro svou rodinu a přátele.

Jak na definovat duševní pohodu?

Duševní pohoda je dle Světové zdravotnické organizace WHO označována jako well-being a představuje obraz celkového duševního zdraví. Je to stav, ve kterém si člověk uvědomuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, může produktivně a plodně pracovat a přispívat své komunitě.

Je snadné říci "jsem v pohodě" i když to tak právě není. Spousta lidí se s problémy běžného života vyrovnává po svém a nechce svoje starosti předávat jiným lidem, jelikož si myslí, že nejsou důležité, stydí se, nebo se bojí reakce okolí. Pokud máte děti a snažíte se před nimi skrývat svoje obavy, myslete vždy na to, že děti ve vašem chování vycítí změny a začnou se ptát, co vám může ještě více uškodit.

Největším problémem je, že s hlavou plnou starostí je velmi obtížné se zaměřit na jakoukoliv činost. Pokud jste pod tlakem doma, v práci nebo díky životním událostem a nejste v psychické pohodě je ovlivněná i kvalita vášho spánku. Mozek přitáhne všechny nevyřešené problémy, výčitky, nebo starosti jako magnet v momentě, když si lehnete. Přes noc se převalujete a ráno se budíte unaveni, jelikož mozek celou noc spracovával vaše myšlenky a obavy.

Jak na úzkost a pocit beznaděje?

Nejlepší je vyvarovat se toho, co vám pocit úzkosti vyvoláva. Omezte sledování zpráv, sociálnych sítí, udržujte kontakt s přáteli a dopřejte si relaxaci. Zkuste přemýšlet, co ve vás vyvolává pocit úzkosti a najděte příčinu toho, co vás doopravdy znepokojuje. Když vás přepadne úzkost, svíra se vám srdce a nemůžete se pomalu ani nadechnout, je velice obtížné mluvit o tom, co vás trápí a proč vůbec vznikla. Zkuste jí však promněnit na strach z něčeho konkrétního - o tom už můžete mluvit se svými přáteli a blízkými.

Jak na duševní pohodu? 

Možností je hodně, vyberte si však tu, která je pro vás přijemná za každých okolností.

Cvičte jógu, běhejte nebo doma v klidu zkuste různá dechová cvičení. Na internetu dnes už najdete cokoliv, tak proč se nezaměřit na pohyb, který prospívá nejen tělu ale i duši?

Pokud jste milovníci přírody, rozhodně je čas vyrazit ven. Příroda nabízí nekonečný klid a energii. Stačí, když budete tiše sedět, zhluboka dýchat a soustředit se na relaxační zvuky okolí. Příroda toho nabízí opravdu hodně, tak proč toho nevyužít?

Nebuďte sami a obklopte se lidmi, které máte rádi. Mluvte o tom, co vás trápí, nestyďte se za svoje trápení. Vaši nejbližší vás vždy rádi vyslechnou, podpoří, pomůžou a poradí, proto tady přece jsou. Jestli si nejste jisti, jak vaše okolí zareaguje, pište si deník, svěřte se mu se vším, co vás trápí. Máte k němu přístup pouze vy, nemusíte se trápit pocitem, že vás někdo odsoudí.

Nezapomeňte ani na pravidelnou dávku odpočinku. Dopřejte si relax v podobě koupele, ke které se perfektně hodí naše pěny do koupele ve vůni levandule, červené hrozny či grapefruit. Relax může poskytnout i masáž, ke které doporučujeme z nabídky Vegan Fox tělové oleje ve vůni aloe vera a červené hrozny.

K relaxačním aktivitám neodmyslitelně patří i meditace nebo poslech oblíbené hudby nebo relaxačné hudby. Každodenní stres, povinosti, životní situace, dění ve světe vám udělají nejednu starost navíc. Všichni občas potřebujeme vypnout a dobít baterky.

Nezapomeňte také na šálek heřmánkového čaje. Kromě toho, že vám pomůže při rýmě a nachlazení, pomáhá snížit i křeče při menstruaci, má také sklidňující účinky, snižuje hladinu stresu a reguluje spánek

Rozhodně neřešte své problémy alkoholem. Časem zjistíte, že je nevyřeší, právě naopak, může vše ještě zhoršit.

To nejdůležitejší nakonec - kvalitní spánek.

Kvalitní spánek dosáhneme jenom tehdy, když jdeme spát s čistou hlavou. Neberte si proto do postele nic, co vás trápí a dělá vám starosti. To platí i o mobilním telefonu. Radši si povídejte s partnerem, případně si přečtete kousek z oblíbené knihy. Přes den mějte dostatek pohybové aktivity a pijte dostatek tekutin.

Důležité je i uspůsobit ložnici tak, aby vám vyhovovala - pořidte si zatěmňovací závěsy, masku na oči na spaní, větrejte před spaním, případně spěte s otevřeným oknem. Pokud máte hlučné sousedy, určitě pomůžou špunty do uší. Před spaním je také vhodné si dopřát šálek čaje.

Pokud vám problémy přerostli přes hlavu, požádejte o pomoc odborníka. Není nic špatného, pokud vyhledáte pomoc psychoterapeuta. Špatné je, pokud svůj život nežijete naplno.

Přeji vám všem hodně síly a duševní pohody.

Za veganfox.cz tým Barbora