Jak na duševní pohodu a kvalitní spánek?

Duševní nebo psychické zdraví se týká nás všech a ovlyvňuje kvalitu nášho života i spánku. Jak jistě víte, pokud se necítíte dobře duševně, je velice obtížné navazovat kontakt s lidmi, produktivně pracovat a být přínosem pro svou rodinu a přátele.

Jak na definovat duševní pohodu?

Duševní pohoda je dle Světové zdravotnické organizace WHO označována jako well-being a představuje obraz celkového duševního zdraví. Je to stav, ve kterém si člověk uvědomuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, může produktivně a plodně pracovat a přispívat své komunitě.

Je snadné říci "jsem v pohodě" i když to tak právě není. Spousta lidí se s problémy běžného života vyrovnává po svém a nechce svoje starosti předávat jiným lidem, jelikož si myslí, že nejsou důležité, stydí se, nebo se bojí reakce okolí. Pokud máte děti a snažíte se před nimi skrývat svoje obavy, myslete vždy na to, že děti ve vašem chování vycítí změny a začnou se ptát, co vám může ještě více uškodit.

Největším problémem je, že s hlavou plnou starostí je velmi obtížné se zaměřit na jakoukoliv činost. Pokud jste pod tlakem doma, v práci nebo díky životním událostem a nejste v psychické pohodě je ovlivněná i kvalita vášho spánku. Mozek přitáhne všechny nevyřešené problémy, výčitky, nebo starosti jako magnet v momentě, když si lehnete. Přes noc se převalujete a ráno se budíte unaveni, jelikož mozek celou noc spracovával vaše myšlenky a obavy.

Jak na úzkost a pocit beznaděje?

Nejlepší je vyvarovat se toho, co vám pocit úzkosti vyvoláva. Omezte sledování zpráv, sociálnych sítí, udržujte kontakt s přáteli a dopřejte si relaxaci. Zkuste přemýšlet, co ve vás vyvolává pocit úzkosti a najděte příčinu toho, co vás doopravdy znepokojuje. Když vás přepadne úzkost, svíra se vám srdce a nemůžete se pomalu ani nadechnout, je velice obtížné mluvit o tom, co vás trápí a proč vůbec vznikla. Zkuste jí však promněnit na strach z něčeho konkrétního - o tom už můžete mluvit se svými přáteli a blízkými.

Jak na duševní pohodu? 

Možností je hodně, vyberte si však tu, která je pro vás přijemná za každých okolností.

Cvičte jógu, běhejte nebo doma v klidu zkuste různá dechová cvičení. Na internetu dnes už najdete cokoliv, tak proč se nezaměřit na pohyb, který prospívá nejen tělu ale i duši?

Pokud jste milovníci přírody, rozhodně je čas vyrazit ven. Příroda nabízí nekonečný klid a energii. Stačí, když budete tiše sedět, zhluboka dýchat a soustředit se na relaxační zvuky okolí. Příroda toho nabízí opravdu hodně, tak proč toho nevyužít?

Nebuďte sami a obklopte se lidmi, které máte rádi. Mluvte o tom, co vás trápí, nestyďte se za svoje trápení. Vaši nejbližší vás vždy rádi vyslechnou, podpoří, pomůžou a poradí, proto tady přece jsou. Jestli si nejste jisti, jak vaše okolí zareaguje, pište si deník, svěřte se mu se vším, co vás trápí. Máte k němu přístup pouze vy, nemusíte se trápit pocitem, že vás někdo odsoudí.

Nezapomeňte ani na pravidelnou dávku odpočinku. Dopřejte si relax v podobě koupele, ke které se perfektně hodí naše pěny do koupele ve vůni levandule, červené hrozny či grapefruit. Relax může poskytnout i masáž, ke které doporučujeme z nabídky Vegan Fox tělové oleje ve vůni aloe vera a červené hrozny.

K relaxačním aktivitám neodmyslitelně patří i meditace nebo poslech oblíbené hudby nebo relaxačné hudby. Každodenní stres, povinosti, životní situace, dění ve světe vám udělají nejednu starost navíc. Všichni občas potřebujeme vypnout a dobít baterky.

Nezapomeňte také na šálek heřmánkového čaje. Kromě toho, že vám pomůže při rýmě a nachlazení, pomáhá snížit i křeče při menstruaci, má také sklidňující účinky, snižuje hladinu stresu a reguluje spánek

Rozhodně neřešte své problémy alkoholem. Časem zjistíte, že je nevyřeší, právě naopak, může vše ještě zhoršit.

To nejdůležitejší nakonec - kvalitní spánek.

Kvalitní spánek dosáhneme jenom tehdy, když jdeme spát s čistou hlavou. Neberte si proto do postele nic, co vás trápí a dělá vám starosti. To platí i o mobilním telefonu. Radši si povídejte s partnerem, případně si přečtete kousek z oblíbené knihy. Přes den mějte dostatek pohybové aktivity a pijte dostatek tekutin.

Důležité je i uspůsobit ložnici tak, aby vám vyhovovala - pořidte si zatěmňovací závěsy, masku na oči na spaní, větrejte před spaním, případně spěte s otevřeným oknem. Pokud máte hlučné sousedy, určitě pomůžou špunty do uší. Před spaním je také vhodné si dopřát šálek čaje.

Pokud vám problémy přerostli přes hlavu, požádejte o pomoc odborníka. Není nic špatného, pokud vyhledáte pomoc psychoterapeuta. Špatné je, pokud svůj život nežijete naplno.

Přeji vám všem hodně síly a duševní pohody.

Za veganfox.cz tým Barbora

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení