Proč si psát deník? Užitečná pomůcka nejen pro psychické zdraví

Možná si říkáte, že psaní deníku patří do školských let. Není tomu tak, psaní deníku je užitečné i v dospělosti hned dvakrát - poprvé, když deník píšeme, podruhé, když se k naším vzpomínkám vracíme. Deník nemusí mít jenom papírovou formu, dnes už moderní technologie nabízí i různé mobilní či počítačové verze, kde se dají vložit k našim vzpomínkám i obrázky. Je pouze na vás, jakou formu zvolíte.

Pozitivní či negativní emoce

Když večer usínáme, často myslíme, co se přes den stalo. Vedeme diskuzi s dětmi, partnerem nebo kamarádkou po telefonu. Deník je však pomůcka, do které můžeme napsat cokoliv, třeba i vzpomínky, které bereme jako negativní a zrovna o nich s nikým nechceme mluvit

Terapie psaním

Deník je přítel a v tomto směru slouží jako psycholog či terapeut, který vyslechne vše, na co myslíme - naše obavy či strach a nemusíte se bát, že vás odsoudí, či někomu prozradí vaše myšlenky. Pokud trpíte depresemi, úzkostmi nebo jste jen měli špatný den a potřebujete si promluvit s někým, kdo vám rozumí, zkuste si vše napsat. Rozhodně se vám uleví.

S odstupem času se můžete podívat na vaše myšlenky a možná budete vše vidět jinak. I to si zapište, každá životní lekce vás posune o krok dál.

Motivace či zvýšení sebevědomí

Máte před sebou důležitý pracovní úkol nebo školní projekt? Určitě víte, že to není snadné a třeba máte z toho i strach. Zaznamenávejte si váš pokrok. Když každý den napíšete, co vše jste zvládli na daném úkolu udělat, zvýší vám to motivaci pokračovat.

Stejně můžete postupovat i při zvyšování sebevědomí. Napište si každý den pět nebo klidně i více věcí, které považujete za úspěšné. Ať už to je dlouho odkládaný úklid, nebo se vám povedlo upéct skvělé jídlo - všechny tyto na první pohled maličkosti vám dodají sílu a motivaci mít se víc rád.

Zdravotní pomocník či rádce

Deník se dá využít nejen pro psychické ale i fyzické zdraví. Zapište si každý den, jak se dnes cítíte fyzicky. Ať už máte za sebou trénink z posilovny, nebo jízdu na kole. Pište si, co vám od bolesti nebo po tréninku dělá dobře - ať už je to teplý obklad na bolavé místo nebo protahující pás na bolavé nohy.

Pokud aktivně nesportujete, nevadí. Pište si, jak se cítí vaše tělo - něco vás pobolívá, nebo vás trápí mírný kašel. Když se problém zhorší budete přesně vědět, kdy jste začali cítit, že je něco není s vašim tělem v pořádku.

Kosmetický deník

Objevuje se vám akné na pleti nebo je vaše mastnější než obvykle? Je to novým přípravkem, nebo možná stresem? Zapište si, pokud začínáte používat novou kosmetiku ať je to pleťový krém či šampon na vlasy. Možná rozdíl nepocítíte hned, hlavně pokud se jedná o přírodní kosmetiku, efekt se však určitě dostaví.

Zamyslete se, jestli se nezměnilo prostředí, ve kterém žijete, jestli nejste více ve stresu z nahromaděné práce. Nebo se vám snaží tělo říct, že je něco v nepořádku? Za zhoršení pleti nemůže vždy přírodní či vegan kosmetika. Díky deníku poznáte, co je potřeba změnit

Nejdůležitější otázka na konec - Jak si psát deník?

Je pouze na vás, jak začnete. Můžete psát klidně jenom pár vět nebo body, které považujete za důležité. Pokud jste tvořivá duše, můžete si vystřihnout  z časopisů obrázky nebo pořídit samolepky. Pokud raději chcete používat deník na mobilním telefonu, opět je pouze na vás, co mu prozradíte. Dnes už můžete ke svým vzpomínkám přidat i obrázky nebo fotky. Aby jste se cítili příjemněji, můžete si k psaní udělat šálek oblíbeného čaje.

Za veganfox.cz tým Barbora